"Vivi sic est mori amoris". L'arribada de Sextus Camilus. (Segona campanya, primera partida).
Després de que l'anterior campanya a l'"Infamy, infamy!" acabara amb la victòria dels gals degut a la mort del personatge principal romà, el centurió Tiranus Aurus, n'encetem una nova amb nou centurió: l'hispà Sextus Camilus.
D'origens humils, el nostre protagonista va viure en la seua infantesa prop d'un teatre, d'on li ve l'afició a la lírica i la poesia. De bell rostre, templat, sensible, seductor, i apassionat, Sextus és un tot un galà, i les males llengües diuen que els seus "affaires" amorosos li han dut problemes. De fet, s'allistà a l'exèrcit romà quan Cèsar estava en Hispania degut a algun assumpte de faldes. Ara ha acabat destinat a la guarnició de Bribacte poc després d'estrenar-se com a centurió. Tindrà més èxit que el seu predecessor? Podrà resistir la revolta amb l'escassa guarnició disponible?
El primer incident es produeix a la tercera setmana d'arribar Camilus al seu lloc, la primera d'aprilus. Part de la guarnició de Camilus, el propi centurió entre ells, s'encontra protegint a un grup d'enginyers que s'ha desplaçat a l'espès bosc al nord de Bribacte per a aconseguir fusta destinada a la construcció d'una torre de vigilància. El recentment aplegat Camilus vol supervisar en persona els treballs de construcció i de pas conèixer un poc més els voltants de Bribacte.
El veterà optio Malius Genius li ha dit que és una zona perillosa i li ha recomanat reunir una força considerable. L'acompanyen 4 grups de 8 legionaris i un abundant grup de mercenaris (cavalleria gal•la, foners balears, javeliners numides i cavalleria també numida).
D'altra banda, Histèrix, que ja recuperat el seu sèquit després de la victòria pírrica de l'any anterior, decideix plantar cara i tractarà d'evitar la construcció d'aquesta torre eliminant als enginyers romans i el seu equipament.
Els seus rivals remuguen i es queixen de les elevades baixes que tingueren l'any passat però Histèrix es recolza en que, a més a més, els romans estan treballant prop d'un lloc sagrat celta (el clar del bosc amb els dólmens). Això acaba de posar a tot el món d'acord i es posen en marxa.
Preparació de la partida.
Els romans despleguen tots els seus grups en un rectangle al centre de la taula.
Condicions de victòria: Els romans tracten de traure de la taula per un dels costats curts al grup d'enginyers, mentre que els gals intenten impedir-ho. Les dificultats per als romans són que, per a començar a moure als enginyers primer han de arreplegar el seu equipament amb una tasca de 12 punts, i en cada torn sols poden activar-se utilitzant un punt d'iniciativa del centurió una vegada aparega un grup gal.
Els romans tenen 20 punts de suport, amb els que compren un grup de cavalleria numida (12 punts) i un grup de javaliners numides (8 punts).
Els gals tenen 35 punts i opten per un grup extra de cavalleria noble (15 punts) amb un líder de nivell 1 (3 punts), un grup de lleva tribal (7 punts), un grup d'arquers (7 punts), un músic i un grup de patges extra.
Els gals tenen més sort en la tirada de moral inicial i comencen la partida guanyant 11 a 9.
Cartes "Infamy"
Gals: una carta que inutilitza les banderes en joc per al que queda de torn.
Romans: una carta inútil al no haver punts d'emboscada o de desplegament.
Fase d'exploració:
Un conjunt de factors fan que no hi hagen punts d'emboscada, a l'estar tant prop la zona de desplegament gal•la de la romana i haver poc terreny abrupte prop d'aquesta.
Desplegament romà previ al començament de la partida
El desplegament està greument marcat per la gran i espessa foresta que cobreix la zona 2, que tapa la meitat de la zona de desplegament romana i que és terreny on és molt difícil maniobrar. Per tant, sols queda desplegar fora d'ella, si és que caben les unitats.

Lògicament, el centurió Camilus ha desplegat als enginyers, l'objectiu dels gals, el més lluny possible de la zona de desplegament enemiga. Els més a prop del pontet són els reclutes legionaris amb l'optio. A la seva dreta (esquerra en el mapa) està el propi Camilus i els legionaris veterans. Els legionaris es despleguen en ordre tancat i formant un "testudo" per protegir-se dels projectils enemics.
A continuació es situa la cavalleria gal·la i després els dos grups de numides actuant com a "foot cavalry". Per últim es situen els foners balears darrere dels enginyers i dins (just al marge) de la foresta, ja que no caben fora.
Per sort per als romans, esta partida Kintugnatos supera la tirada de "poc fiable" i podrà rebre ordres del centurió.

Detall del la zona de desplegament romana. Els enginyers i els foners s'han vist obligats a estar al marge del bosc per la falta d'espai.
La zona de desplegament gal·la està el el cantó darrere del riu, però gràcies a que poden desplegar-se a més distància podran fer-ho en el bosc de l'esquerra.
Comença la partida
La primera carta és per a Xuknorrix i els seus arquers gals, que es despleguen al marge del bosc. Disparen al grup de Kintugnatos, ja que el pla gal és rodejar als romans per poder atacar als enginyers i millor acabar amb la cavalleria romana el més prompte possible. Aconsegueixen 5 impactes però cap resultat. Kintugnatos i companyia tenien els escuts preparats!
Detall de Xuknorrix i el seu grup.
Després apareix la cavalleria noble d'Stampidor, que es desplega al màxim (12") cap a l'esquerra, al marge del bosc i la colina, amb els patges just darrere.
El centurió és el tercer en actuar. Activa als enginyers, que trauen un 5 en la tirada de tasca (els queden 7 punts per completar-la i recollir les seues eines). Després activa als foners balears, que estan a punt d'abandonar la foresta per complet, i als numides, que avancen molt ràpid pujant la colina i situant-se a distància de dispar de la cavalleria noble. No causen danys. Els javeliners a peu hauran d'esperar a que isca la carta del seu líder per baixar dels cavalls.
La 4a carta en eixir és la dels numides a cavall de Gulit, que també transporten als javaliners de Juma en formació de cavalleria a peu. La cavalleria lleugera es mou molt ràpidament fins a l'alt del puig.
La 5a carta és "tempus fugit", que acaba el torn si no s'empren cartes "signa". Els romans decideixen emprar-ne tres i activar a les unitats que no han mogut per poder desplaçar-se cap a l'oest i protegir als enginyers. La formació en línia permet moure's de costat, així que ho fan amb bastant èxit.
Torn 2.
La primera carta és per al propi Histèrix, que desplega al costat d'Stampidor. Activa al grup d'arquers de Shuknorrix, que ixen un poc del bosc per a seguir disparant a la cavalleria gal•la mercenaria. Aconsegueixen dos impactes però cap0efecte.
Després apareix en el marge del bosc Propertix i els 3 grups de guerrers gals. El popular líder intenta augmentar el fervor guerrer però sols puja 1 punt. No els ha inspirat massa...
Després apareixen els foners gals que disparen també a la cavalleria. No té massa sentit disparar als legionaris quan estan protegits en "testudo" i volen concentrar-se en les tropes mòbils enemigues. Cap resultat. Kintugnatos està a l'aguait.
Després és el torn de la leva gal·la. Apareix prop del pont.
A continuació s'activa Gulit i dispara als nobles gals sense efecte. També desplega als javaliners a peu al seu costat.
Tempus fugit! Els gals activen a la cavalleria de Stampidor amb una carta signa i fa que ens grups numides evadisquen. Les javalines gal·les no impacten.
Amb una signa els romans activen als legionaris veterans, que aconsegueixen moure 4 polzades cap a l'esquerra.
Els romans volien activar als legionaris reclutes però els gals juguen la seua carta "infamy" i ho impedeixen (descarta les cartes signa en joc). Els romans podrien jugar cartes signa encara en mà però volen reservar-les. Ací acaba el torn.
Torn 3.
Els temps corre i els enginyers romans estàn acabant d'arreplegar els bàrtols, així que els gals han d'espavilar. La següent carta es la de Propertix i els seus guerrers gals. Decideix provar sort i llençar-se a l'atac front als reclutes legionaris. Aconsegueixen aplegar al cos a cos però el resultat no és l'esperat i els legionaris aguanten l'impacte dels enfurits gals.
Els javaliners numides de Juma desgasten un poc a la cavalleria gal•la amb 2 punts de "shock".
El combat cos a cos es reprèn prompte quan ix la carta de l'optio Malius Genius. Esta vegada els romans perden dos legionaris i retrocedeixen seguits pels guerrers gals.
Situació general. Els gals tenen complicat complir els seus plans de rodejar per l'esquerre als romans amb la cavalleria. Els enginyers estan protegits pels legionaris veterans i la cavalleria mercenària. Per si fóra poc, els numides i els balears amenacen amb desgastar a la potent cavalleria gal•la en esta zona.
Els guerrers gals s'han vist sorpresos al trobar en els reclutes un rival més difícil de l'esperat.
Els numides rodegen a la cavalleria i la castiguen més encara. Cau altre genet i el "shock" augmenta a 4.
El combat central segueix empantanat per als gals a pesar del seu avantatge. Els reclutes romans, lluitant a la defensiva, han aconseguit llevar tot el fervor i causar "shock" als gals.
En aquest moment el comandant gal juga la carta que té el curiós nom d'"onanista", que permet eixir del combat als guerrers. Així pensa recuperar un poc als sorpresos i cansats guerrers.
Histèrix ix del bosc amb la seva cavalleria i planta cara als legionaris romans, però aquests li llancen "pila" i causen dos punts de "shock".
Al seu costat el seu subordinat Stampidor està sofrint la pluja de projectils de numides, balears i mercenaris gals. La seva formació està a punt de trencar-se i fugir.
Això acaba passant. Tanta quantitat de projectils passen factura i la cavalleria d'Stampidor ha de retirar-se fins als seus patges. Els plans gals es compliquen més encara i la moral dels fals baixa al veure retrocedir a una de les seues unitats d'elit.
Amb Stampidor de moment fora de joc, Histèrix es veu obligat a arriscar-ho tot i es llença al combat front als mercenaris de Kintugnatos. El xoc de cavalleries és fort. Cap dels guerrers implicats cau però el "shock" acumulat és prou alt. Histèrix ix perdent amb 5 "shock" i es retira cap als seus patges.
La leva gal·la s'ha acostat als reclutes i els llença projectils que els desgasten un poc més. Estan a punt de retirar-se.
Amb Stampidor fora de joc, les unitats de projectils romanes es centren ara en Histèrix i aconsegueixen tombar algun genet.
Al veure que Histèrix ha eixit perdent, Kintugnatos s'envalentona i, després de recuperar als seus homes, ara els llença a combatre front al líder gal. El combat és terrible i els dos bàndols sofreixen baixes i "shock" sense que cap s'enduga la victòria. Després de dos rondes de combat, Kintugnatos es retira. A pesar de l'empat, la unitat d'Histèrix està en unes condicions pitjors. La lluita sembla perduda per als gals en esta ocasió...
I més quan Histèrix es veu obligat a retrocedir pels projectils romans. La moral dels gals torna a baixar.
Abans de la fi del torn, el centurió Camilus activa als enginyers, que comencen a moure's cap al marge de la taula. La victòria està pràcticament assegurada.
Efectivament els enginyers, sense cavalleria gal·la que els puga amenaçar, escapen aconseguint la victòria per als romans. Roma vincit!
Resultat final: victòria romana
Els romans guanyen la partida quan els enginyers abandonen la taula. La primera prova per a Camilus ha estat superada.
Partida estranya amb un camp de batalla, uns punts de desplegament i uns objectius que beneficiaven als romans. L'estratègia dels gals no era roïna. Els gals hagueren pogut utilitzar a la seva poderosa cavalleria per avançar ràpidament pel marge sud mentre els guerrers s'ocupaven dels reclutes legionaris i, després, entre tots, anar a pels legionaris.
L'errada ha estat possiblement en no desplegar als escaramussadors gals també en esta direcció sud-oest per contrarrestar als numides i foners, que han tingut un paper destacat debilitant a la cavalleria gal•la. De totes formes no han fet mal paper front als reclutes legionaris, que entre el shock del cos a cos i el acumulat pels projectils han estat a punt de trencar la formació.
S'ha de destacar l'actuació dels reclutes legionaris, que amb un optio ferit al capdavant de la formació han resistit a un enemic molt superior en número. S'han guanyat el sou.
Tirades finals:
La reputació no li puja ni baixa a cap comandant.
L'optio està 2 setmanes recuperant-se de la ferida i podrà participar en la següent partida, ja que la tirada de dau determina que tindrà lloc 4 setmanes després d'esta, en la primera de Maius.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada